hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > انتظار رفع اتهام افساد فی الارض از دکتر قره حسنلو و همسرش | عمادالدین باقی

انتظار رفع اتهام افساد فی الارض از دکتر قره حسنلو و همسرش | عمادالدین باقی

انتظار رفع اتهام افساد فی الارض از دکتر قره حسنلو و همسرش | عمادالدین باقی
بیشتر بخوانید

عمادالدین باقی روزنامه نگار و پژوهشگر در کانال خود نوشت: من هیچ شناخت قبلی و آشنایی با پزشکی به نام دکتر قره حسنلو‌ و‌ همسرش ندارم‌ فقط این روزها ویدئوی پیوست را درباره فعالیت های خیریه ای و‌مدرسه سازی او، حضورش در جبهه در برابر تجاوز صدام و نیز نامه بیش از ۱۱۰۰ پزشک درباره حسن سابقه اش را دیده ام.
تمام اطلاعاتم درباره پرونده قره حسنلو و همسرش که‌ جزو ۱۵ نفری هستند که در پرونده قتل فجیع مرحوم عجمیان به افساد فی الارض متهم شده اند، گزارش دادگاه در خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه است.
اکنون سخنم درباره درباره نحوه بازداشت این زوج در خانه و آنچه درباره پارگی ریه او گفته شده و نداشتن وکیل تعیینی نیست، زیرا اطلاعی جز آنچه در فضای مجازی گفته شده ندارم اما گزارش میزان، مستند است و چنان حیرت انگیز که گویی برای تهیه مدرک علیه ایران در نهادهای حقوق بشری است مگر اینکه به دفاعیات متهمان که در گزارش آمده توجه شود.
دو ایراد آشکار به ایراد اتهام نسبت به این زوج وجود دارد.
۱- طبق ماده ۱۲۷۸ قانون مدنی «اقرار هر کس نسبت به خود آن شخص و قائم مقام او نافذ است و در حق دیگری نافذ نیست.» ولی دکتر قره حسنلو را به استناد اقرار زنش متهم کرده اند.
۲- خود اقرار همسر نیز به استناد ماده ۱۶۹ قانون مجازات اسلامی بی اعتبار است زیرا اقرار نزد حاکم‌ معتبر است نه اقرار در بازجویی بدون‌ حضور قاضی. اقرار همسر متهم در دادگاه نیز در تضاد با اتهامات وارده است.
بر اساس ماده ۱۶۹ قانون م.ا، اقراری که تحت اکراه، اجبار، شکنجه یا اذیت و آزار روحی یا جسمی اخذ شود، فاقد ارزش و اعتبار است و دادگاه مکلف است از متهم تحقیق مجدد کند.
درباره این متهم با توجه به روایت امام علی(ع) که اقرار در حبس معتبر نیست و «کسى‌ که‌ در برابر زندان‌، ترس‌ یا تهدید اقرار کند، بر او حد جاری‌ نمى‌شود» (حر عاملى‌، وسائل‌…ج۱۶ ص۱۱۱) دست کم، فرد اقرار کننده در شرایط عادی قرار نداشته است. از اینرو انتظار می رود بخاطر التزام قاضی به این نکات حقوقی، اتهام کنونی از این زوج برداشته شود.

انتهای پیام

منبع: ensafnews-385422

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
مطالب مشابه
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد